Ouders, let op je bloeddruk!

Grote opkomst

‘Dat is een overweldigend aantal aanmeldingen’, beaamt organisator en docent Ellen Traas. ‘In Breda hebben we ook zo’n dag gehad en was de opkomst enorm. Dit initiatief is dus zeker voor herhaling vatbaar. Waar dat door komt? Misschien dat de ouders het toch wat lastig vinden om hun kinderen los te laten’, glimlacht Traas.

Handen uit de mouwen

Na de opening door academiedirecteur Engelien Calis en een presentatie over de opleiding van docent Dick Sier, mogen de ouders ook zelf de handen uit de mouwen steken. Er worden workshops gegeven over studiebegeleiding, haptonomie en het uitvoeren van verpleegtechnische handelingen.

Bloeddruk meten

Lokaal C307 is vrijdag de oefenruimte voor ouders om te leren de bloeddruk te meten. Hoewel de ouders in het begin wat afwachtend reageren, gaat uiteindelijk iedereen enthousiast aan de slag met de bloeddrukmeters.

De vader van student Willeke de Jong twijfelt niet en neemt direct plaats op het ziekenhuisbed in het lokaal. Zijn vrouw legt de band om en begint te pompen. Even valt een gespannen stilte als alle aanwezigen naar de meter kijken. ‘Dat valt mee’, lacht de “patiënt”. Zijn vrouw: ‘Ik had dit nog nooit gedaan, wat een leuke ervaring.’ Daarna is de moeder van student Rosan van den Hurk aan de beurt. Ook hier gelukkig geen schokkende resultaten: ‘Maar je weet nooit hè’.

Steunen

De Ouderdag, die dit jaar voor de eerste keer werd gehouden, is bedoeld om ouders te laten ervaren hoe het is om te studeren en ze te laten proeven van de sfeer bij de opleiding. Docent Dick Sier tijdens zijn presentatie: ‘We vinden het belangrijk dat ouders weten hoe ze hun kinderen het beste kunnen steunen.’ [MG]