Terug naar overzicht

Schade door virusmails valt mee


Nepmails

Het computersysteem op Avans werd vorige week vrijdag getroffen door een virus. Vanaf het middaguur kregen diverse medewerkers en studenten virusmails binnen. Die waren zogenaamd van Facebook, kaartensite Hallmark, Twitter en nog meer bekende en minder bekende websites. In de nepmails werd bijvoorbeeld gemeld dat de ontvanger een e-card had of een berichtje van ‘een vriend’.

De diensteenheid ICT en Facilitaire diensten (DIF) kreeg de afgelopen week elke dag meldingen binnen van mensen met computerproblemen door het virus. ‘Gelukkig hebben veel mensen direct herkend dat het om een virus ging’, vertelt Hans Dingemans van DIF. ‘Toch zijn er uiteindelijk nog zo’n 150 pc’s getroffen. Die pc’s hebben we helemaal schoongemaakt. Er zijn verder geen bestanden besmet, voor zover we nu kunnen overzien, dus de schade valt reuze mee.’

Symantec

Een pop-up op alle computers heeft medewerkers en studenten er sinds vrijdag elke dag attent op gemaakt de linkjes en bijlagen vooral níet te openen, maar de mails direct te verwijderen. Dingemans: ‘Dit virussoort is nu ook opgeslagen in Symantec, het anti-virusprogramma dat wij gebruiken. Voortaan komen deze mails dus als het goed is niet meer door het filter heen.’

Als iemand toch nog problemen ondervindt door het openen van een van de virusmails, is de ict-servicedesk van Avans bereikbaar op: (076-523)8888. [LJ]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Mailgolf door virus op Avans 19-11-2010

Meer lezen?