Avansstudent start ‘WikiLeaks’ Breda

Nu.nl, Omroep Brabant, NOS Headlines, BredaVandaag en Powned; allemaal berichten ze over het initiatief van de Avansstudent. ‘De telefoon stopte gisterennacht om half 1, maar vanochtend hingen de media weer aan de lijn’, vertelt Spekkers.

Ivoren torens

Met zijn initiatief Open Breda wil Spekkers ‘weg van de ivoren torens’. ‘De samenleving heeft recht op de feiten achter beslissingen.’ Spekkers zit zelf namens de SP in de gemeenteraad van Breda. ‘Ik ben al langer voor een open en transparant bestuur en loop daarbij tegen muren op.’

Volgens de student heeft elke gemeente een eigen WikiLeaks nodig. ‘Ik zie Open Breda ook als een eerste aanzet. De bedoeling is dat anderen mee gaan doen en er een hele community ontstaat’, zegt Spekkers.

Lokale media

‘Ik heb al een aantal dossiers binnengekregen waarvan ik denk dat ze erg interessant zijn’, zegt Spekkers. Hij wil de samenwerking met vooral lokale media aangaan om de dossiers verder te toetsen en naar buiten te brengen zoals WikiLeaks dat doet met hulp van onder andere The Guardian en de New York Times.

‘Er hebben zich ict’ers bij mij gemeld die willen helpen met het verder uitbouwen van dit initiatief. Waaronder mensen met technische kennis die de site echt uit kunnen bouwen.’

Spekkers wil over een tijdje wel afstand nemen van Open Breda. ‘Ik wil het gevecht voeren als SP-commissielid en niet met twee petten op gaan zitten.’ [AR]