Avansstudenten goed met geld

Geen leningen

Volgens studenten.net komt 45 procent van de 518 ondervraagde studenten regelmatig geld tekort. Daardoor moeten zij geld lenen bij de bank en komen door onverwacht hoge rentes rood te staan. Avansstudenten zijn echter geen grote leners. Jonathan Maduro, student Werktuigbouwkunde in Breda:‘Ik kom elke maand precies uit. Ik heb de studiefinanciering van DUO en krijg een speciale lening, omdat ik van Aruba kom. Lenen bij een bank is daarom niet nodig.’

Bijbaantjes

Ook de meeste andere Avansstudenten zorgen dat zij alles kunnen doen wat hun hartje begeert, zonder schulden te maken. Drinken in de kroeg staat bij vrijwel elke student hoog op de prioriteitenlijst. Om dat te kunnen bekostigen heeft driekwart van de studenten naast de studiebeurs een bijbaantje, blijkt uit een enquête van Punt onder 844 studenten eerder dit jaar. Vooral ICT-ers zijn fanatiek, 17 procent van hen werkt minimaal 16 uur naast de studie. Bij kunststudenten ligt dit percentage een stuk lager, van hen werkt 38 procent zelfs niet.

Ouders

Het merendeel van de studenten wordt overigens wel gesponsord door hun ouders. Niels de Wilde, student Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek in Breda: ‘Mijn ouders betalen mijn collegegeld. Als ik dat zelf zou moeten betalen had ik echt al ver over mijn limiet gezeten.’

Medestudenten Miranda en Dinesh beamen dit. Zij geven aan dat het ook verschil maakt of je op kamers woont of nog thuis. Aangezien alledrie de studenten nog thuis wonen, komen zij vermoedelijk makkelijker rond met hun geld dan uitwonende leeftijdsgenoten.

Rente

Het grootste probleem voor studenten die lenen bij de bank, is dat ze niet weten hoeveel rente ze moeten betalen over het geleende bedrag, meldt studenten.net. Ook Avansstudenten vinden het moeilijk in te schatten hoeveel rente zij zouden moeten betalen over een lening met een studentenrekening bij de bank. ‘Ik vermoed 6 procent’, zegt de Arubaanse Jonathan Maduro.

Hij is een van de weinigen die met zijn schatting in de buurt komt van de maar liefst 8 procent rente die studenten over hun lening betalen. De meeste verwachten een rente van circa 4 procent. Een enkeling rekent zelfs op maar 1,5 procent rente. [JV]