Bekroond kunstboek maakt rondje musea

Het kunstwerk is onderdeel van de tentoonstelling ‘Het ideale boek’. Hierin worden de mooiste marginale werken van 2008 en 2009 getoond. De 44 werken werden twee weken geleden door de jury van ‘Mooi Marginaal’ gekozen uit honderden inzendingen. Mooi Marginaal is een initiatief dat bijzondere en kleinschalige drukwerken eert.

Minor

‘Fontasie’ is een boek samengesteld door 22 studenten van St. Joost die de minor Boek hebben gevolgd. De studenten hebben door middel van oude druktechnieken, met hoogdrukpersen en houten en loden letters, een eigen pagina gedrukt. Deze zijn samengebonden tot een boek met een houten kaft.

Werkplaatsmeester John van Peer, trots op het eindresultaat van zijn studenten, zond het werk in voor de wedstrijd. De jury deelde zijn mening: 'fijn dat studenten tegenwoordig ook veel lol en liefde kunnen beleven aan het experimenteren met echte letters en echte inkt'.

Vanaf eind februari zullen de werken nog te zien zijn in diverse andere musea in Nederland en België. [JV]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Oud drukwerk opgenomen in catalogus 12-12-2008