Debat langstudeerboete hervat

Aanleiding is een artikel dat eergisteren in NRC Handelsblad verscheen. Roelof de Wijkerslooth, collegevoorzitter van de Radboud Universiteit, zegt daarin dat de langstudeerboete voor huidige studenten in strijd is met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat zou blijken uit jurisprudentie.

Juridisch haalbaar

Afgelopen maandag debatteerde de Tweede Kamer met de staatssecretaris over de hoger onderwijsbegroting. Het kabinetsplan om aan studenten die meer dan een jaar studievertraging oplopen drieduizend euro meer collegegeld te vragen, stond daarin centraal. Op vragen van SP-kamerlid Van Dijk antwoorde Zijlstra dat hij denkt dat zijn plannen juridisch haalbaar zijn.

Langstudeerboete

Jadnanansing heeft de staatssecretaris ook gevraagd om een brief met daarin zijn reactie ‘ten aanzien van deze nieuwe feiten’. Die wordt dinsdag door Zijlstra naar de Tweede Kamer verstuurd. Daarna zal het debat over de langstudeerboete worden voortgezet.

‘Ik word overspoeld met mails en telefoontjes van studenten’, zegt Jadnanansing. ‘Ze zijn bang dat ze door deze maatregel moeten stoppen met hun studie. Er is mij veel aangelegen om te zorgen dat in ieder geval huidige studenten niet met deze maatregelen worden geconfronteerd.’ [MdV/HOP]