Drank verkopen doe je zo!

Het voelt voor sommige studenten nog duidelijk een beetje onwennig om in een net pak met stropdas te lopen en hier en daar valt onder de pantalon zelfs nog een paar sneakers te bespeuren. De eerstejaarsstudenten presenteren op de Jong Ondernemen Beurs de resultaten van een blok hard werken aan een virtuele onderneming.

Virtuele game

‘De studenten hebben zeven weken lang een drankhandel geleid met een virtuele game. Vandaag presenteren zij hun bedrijf aan andere ondernemers’, vertelt docent Inge van Laarhoven. De studenten leggen in tien minuten uit hoe de onderneming in elkaar steekt, welke producten ze te bieden hebben, hoe die in de markt gezet gaan worden en wat de onderneming doet aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).

Kritische vragen

Bij de tafel van de onderneming Crystal Ice Inc. geven studenten Selvija Muric, Jolanda van de Vijver, Bernd Breuer, Jeroen van Lieshout en Caspar van de Ven een presentatie aan twee ondernemers, onder wie een afgevaardigde van ABN-AMRO. Na de korte uiteenzetting volgen enkele kritische vragen van de ondernemers: ‘Wat betekent die investering voor de prijs van je product?’. De toekomstige managers van het bedrijf geven keurig antwoord en krijgen naderhand van de ondernemers ook complimenten voor de goede onderlinge samenwerking.

Aan een andere tafel, bij het bedrijf Taste, zijn de zenuwen ondanks een defecte laptop en een zieke manager nog onder controle. De presentatie van de onderneming verloopt vlekkeloos, zelfs als een ondernemer vraagt om een verklaring van fluctuerende kosten. [MG]