Duizend nieuwe studentenkamers in Tilburg

Grote studentengroei

De komende jaren is een sterke Tilburgse studentengroei op komst. Dat blijkt uit de nieuwe opgave studentenhuisvesting van de gemeente. Om een tekort aan studentenkamers te voorkomen, moeten er nieuwe woonplekken komen. Er zijn volgens de gemeente meerdere redenen om de kamers in het centrum te plaatsen.‘Studenten vinden het vaak prettig om in de binnenstad te wonen. Ook wil de gemeente met de woningen meer levendigheid in de binnenstad krijgen’, vertelt Berend de Vries, wethouder van volkshuisvesting in de Tilburgse Koerier.

Locaties

De nieuwe woningen zullen geplaatst worden op drie locaties in het centrum. In de voormalige drukkerij Zwijsen aan de Gasthuisring, aan de Hart van Brabantlaan en op het Pieter Vreedeplein kunnen studenten hun intrek nemen. De locaties zijn volgens Berend de Vries zeer geschikt, omdat studenten er weinig overlast kunnen veroorzaken voor omwonenden. Er wonen namelijk relatief weinig mensen op deze plekken.

Einde kamernood

In 2004 werd er tussen de gemeente, het hoger onderwijs en de woningcorporaties de afspraak gemaakt voor 2011 1.750 studentenkamers te bouwen. Daarvan zijn er nu 1.500 klaar. Met de duizend extra kamers erbij is de kamernood in Tilburg bijna helemaal ten einde.[JV]