Helldesk

Een dag na mijn verlies heb ik de telefoon gepakt en acht ellendige cijfers ingetoetst.

‘Hallo. U spreekt met meneer Taj Mahal van de klantenservice. Waarmee kan ik u helpen?’

Achteraf gezien had ik na deze eerste vraag het beste meteen kunnen ophangen en moeten besluiten om alles via de mail te regelen. Ik had namelijk net een drie minuten durend keuzemenu doorlopen. Als dat een functie had gehad, had meneer Taj Mahal kunnen weten dat ik een student ben, een vraag heb over mijn persoonlijke OV-chipkaart en dat die gaat over diefstal of verlies van de pas.

In hetzelfde gesprek, nadat ik nogmaals had uitgelegd wat er aan de hand was, vroeg meneer Taj Mahal om mijn kaartnummer. Toen ik vroeg waar ik dat kon vinden, zei hij doodleuk: ‘Dat kunt u vinden op de achterkant van uw pas, mevrouw Anne.’ ‘Oh ja natuurlijk, ik pak hem er even bij.’ Oen!

Een week na dit dramatische telefoontje ontving ik mijn vervangende pas. Een gele deze keer. Er zat een brief bij waarin stond dat ik met de pas naar een oplaadpunt moest gaan om mijn studenten reisbewijs ‘op te halen’. ‘Prima’, dacht ik.

Het bleek echter niet zo prima te zijn. Eenmaal bij het apparaat bleek er geen bestelling voor me klaar te staan. Toen ik erachter kwam dat mijn pas het ook in de bus niet deed en de mevrouw van Veolia na het uitlezen van mijn pas mij kon vertellen dat er niks op mijn pas stond, werd het tijd voor inmiddels mijn zevende telefoontje richting klantenservice.

Deze keer kreeg ik contact met mevrouw Boboti, die nog minder van de situatie leek te begrijpen dan meneer Taj Mahal. Zestien, ik herhaal, zestien minuten later kon mevrouw Boboti beamen dat er inderdaad niks op mijn pas stond. Het kostte haar daarna exact anderhalve minuut om te regelen dat er een studenten reisbewijs voor me klaargezet zou worden.

Nu, drie weken na het laatste telefoontje, is de situatie nog steeds ongewijzigd. En tot de dag dat de klantenservice haar personeel niet allemaal heeft vervangen door Nederlands sprekende mensen met een IQ bóven de 84 weiger ik om nogmaals 0900-0980 op mijn telefoon in te toetsen.