Hoger onderwijs twittert zich naar 7e plek

Hogescholen zijn verhoudingsgewijs minder vertegenwoordigd op de Social Media dan de universiteiten, zo blijkt uit onderzoek. Ook hebben zij veel minder volgers en vrienden op hun accounts.

Twitter wint van Facebook

Facebook is in de onderwijswereld nog niet heel populair, twitteren doen de scholen naar verhouding wel weer veel. De onderwijsinstellingen uit de Zuid-Europese landen zijn juist erg actief op Facebook, zij laten het getetter links liggen.

Ook Punt is al een tijdje actief op Twitter en Facebook. Honderden Avans-studenten blijven zo op de hoogte van het laatste nieuws over bijzondere evenementen, interessante gastcolleges, de veiligheid in schoolgebouwen en de prijzen in de kantine.

Mogelijkheden niet benut

Voorbeelden van onderwijsinstellingen die nog in het stenen tijdperk leven, zijn er ook. Zo heeft de Katholieke Universiteit in het Belgische Leuven geen Twitter, Facebook, RSS-feeds en is de website sterk verouderd.

De mogelijkheden van Social Media worden volgens de onderzoekers nog niet volledig benut: meer dan de helft van de Nederlandse Twitteraccounts van onderwijsinstellingen wordt slechts gebruikt om roosterwijzigingen aan te kondigen. [MG]