Nieuw leven studentenprotest dankzij social media

‘Laat je stem horen: geen verhoging collegegeld naar 5.000 euro, geen afschaffing stufi masters’, schreef SP-parlementariër Jasper van Dijk vorige week donderdag op zijn pagina. Van Dijk vroeg studenten om op maandag op het Plein voor de Tweede Kamer te komen protesteren en beloofde hun oliebollen. ’s Middags zou daar de begroting voor het hoger onderwijs worden behandeld.

Paniek

Al snel meldden honderden studenten zich aan. Bij de LSVb raakten ze enigszins in paniek. ‘Wij hadden die dag alleen maar een bijeenkomst georganiseerd waarbij een paar studenten met politici zouden praten. Er was een vergunning voor maar vijftig man aangevraagd’, zegt vicevoorzitter Maaike Verhoek.

Maar Van Dijk was zich van geen kwaad bewust: ‘Ik vond dat studenten hun stem moesten laten horen als ze tegen de collegegeldverhoging zijn die wordt voorgesteld. Van het een kwam het ander en binnen no-time was het bericht verspreid onder duizenden studenten.’ Koortsachtig overleg met politie en jongerenpartijen volgde. En het liep allemaal goed af.

Ludiek protest

In dezelfde week gebeurde iets soortgelijks aan de UvA. Drie studenten politicologie plaatsten een oproep op Facebook om ludiek te protesteren tegen bezuinigingen op hun faculteit. Geruchten deden de ronde dat daardoor werkcolleges zouden verdwijnen. Opeens stonden er tweehonderd studenten op het Spui.

Geen wonder dat ook de landelijke clubs LSVb en ISO het internet steeds meer gebruiken. Via kenniscrisis.nl roepen ze lokale studentenorganisaties op om hun achterban te mobiliseren. Ze hebben voor die lokale organisaties een draaiboek gemaakt met een checklist voor de veiligheid, EHBO en de politie.

Is protest nog denkbaar zonder internet? Na een oproep voor het ‘Dam-protest’ dat de ASVA-studentenunie vrijdag in Amsterdam organiseert, hebben zich al meer dan 4.500 studenten aangemeld.

Vergeet ook de petitie ‘minimaalnominaal’ niet. Duizenden studenten klikten op de ‘I like’-button en meer dan tweehonderdduizend ondertekenden de online petitie.

Toegankelijk

Sociale media lijken alleen maar voordelen te hebben voor de studentenorganisaties. ‘We worden toegankelijker voor mensen’, constateert Verhoek. ‘En wij kunnen met onze aankondigingen studenten thuis bereiken. We hoeven ze niet meer op straat een flyer in de hand te drukken.’

Dat effect merken ze ook bij het Interstedelijk Studenten Overleg, zegt Guy Hendricks: ‘Protestacties verspreiden zich op Twitter en via Facebook als een lopend vuurtje.’

Proteststicker

Waar Hendricks over twittert? Bijvoorbeeld over de ‘twibbon’ die studenten nu kunnen downloaden. Dat is soort proteststicker die over hun Facebook- en Twitter-avatar wordt geplakt. Dit doet denken aan de zomer van 2009, toen veel Twitter- en Facebookgebruikers hun avatar groen maakten, uit solidariteit met de Iraanse bevolking die de straat opging om te protesteren tegen de herverkiezing van Ahmadinejad.

Al zeggen ze het niet hardop, de nieuwe media hebben voor een hernieuwd zelfvertrouwen gezorgd bij de studentenbonden. ‘Ik ben ervan overtuigd dat we studenten weten te bereiken’, zegt Verhoek. ‘Als ik zie dat al vierduizend mensen zich hebben aangemeld voor het protest van vrijdag in Amsterdam, dan moet het lukken om in januari met tienduizenden studenten op het Malieveld te staan.’ [MdV/HOP]