‘Perverse prikkel’ afstuderen wegnemen

Hoger collegegeld

Voor studenten die een tweede studie willen volgen is het sinds dit jaar verstandig om daar al tijdens de eerste studie mee te beginnen, anders moeten zij een hoger collegegeld betalen. Studenten die tijdens hun eerste opleiding aan een tweede beginnen, mogen die de komende drie jaar tegen het gewone collegegeldtarief afmaken – ook als ze hun eerste diploma intussen halen.

Maar hoe zal het daarna gaan? Zullen studenten dan hun afstuderen zo lang mogelijk uitstellen om tegen een laag tarief hun tweede studie af te ronden? Dat moet de staatssecretaris voorkomen, zegt SGP-kamerlid Elbert Dijkgraaf in zijn motie.

Flierefluiters

Er zijn allerlei oplossingen denkbaar, maar daar spreekt de motie zich niet over uit. Vorig jaar diende de partij een voorstel in om studenten tegen een laag tarief te laten doorsturen als ze bij hun afstuderen al de helft van hun tweede studie hadden doorlopen. Zo zouden de ambitieuze studenten niet de dupe worden van de flierefluiters ‘die op kosten van de staat nog een extra vakje wilden doen’, aldus SGP-kamerlid Dijkgraaf via zijn medewerker. Het idee werd destijds ontraden en verworpen.

Maar Zijlstra liet deze keer het oordeel aan de Kamer. De motie sluit goed aan bij zijn plannen. Volgens de langstudeerregeling die momenteel in de maak is, mogen studenten straks nog maar één jaar uitlopen bij hun bachelor- of masteropleiding, daarna moeten drieduizend euro meer collegegeld betalen.

‘Een deel van de perverse prikkel wordt daarmee misschien weggenomen, al is het nog maar afwachten hoe het met die regeling afloopt’, laat de SGP weten. [MdV/HOP]