Voorlichting tweede studie niet bij DUO

‘De klachten omtrent tweede studie blijven komen. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) stuurt studenten door naar het ISO voor voorlichting’, twitterde het Interstedelijk Studentenoverleg gisteren.

Complex en onduidelijk

‘Net hadden we weer iemand aan de lijn’, licht ISO-voorzitter Guy Hendricks toe. Volgens hem laat het zien dat de regeling zelfs voor instanties als DUO complex en onduidelijk is. ‘Wij kunnen inmiddels alle vragen wel beantwoorden, maar wij hebben niet de macht en de middelen om dat te blijven doen.’ Als instanties en instellingen zoveel waarde hechten aan de regeling, waarom wordt er dan zo slecht gecommuniceerd, vraagt hij zich af.

Navraag bij DUO leert dat voorlichting over het volgen van een tweede studie niet tot zijn takenpakket hoort. Een woordvoerder kan zich ‘best voorstellen dat medewerkers studenten wel eens doorverwijzen’. Bij het ISO zijn ze goed op de hoogte, zegt zij. En DUO heeft ook geen voorlichtingsmateriaal. ‘Wij kunnen maar in beperkte mate vragen over de tweede studie beantwoorden. Dat is eigenlijk aan de instellingen.’ [MdV/HOP]