Wel geld, geen studiepunten

Eén op de drie studenten geeft aan dat hun cijfers negatief worden beïnvloed door een bijbaan, zo blijkt uit onderzoek.

Minder tijd voor studie

‘Er wordt door het bedrijfsleven steeds vaker een beroep gedaan op studenten. Hierdoor zijn bijbaantjes bijna volledige banen geworden en houden studenten minder tijd over om aan hun studie te besteden’, verklaart Mark Borgman de onderzoeksresultaten op de vacaturesite.

De meeste ondervraagden hebben het geld van het parttime baantje in de supermarkt of bij het callcenter niet eens echt nodig. Maar één op de vijf studenten neemt een bijbaan om de opleiding te kunnen betalen. Bijna de helft van de studenten gebruikt het zuurverdiende geld om leuke dingen mee te doen.

Jouw bijzondere bijbaan

Heb jij een bijzondere bijbaan of ken je iemand die zijn geld op een hele aparte manier verdient? Geef je dan op voor de rubriek Bijzondere bijbaan in Punt en mail naar punt@avans.nl. Zo heeft Avans bijvoorbeeld studenten die in een stroopwafelkraam of bij de Efteling werken. In Punt04 staat een student die werkt als kistdrager bij uitvaarten. [MG]