WikiLeaks schaadt kansen op arbeidsmarkt

In een, hoe kan het ook anders, uitgelekte e-mail van een medewerker van Columbia University’s School of International and Public Affairs staat een telefonisch advies beschreven van een vertegenwoordiger van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Die wijst de studenten van de universiteit er op dat ze op social media zoals Facebook of Twitter vooral geen verwijzingen naar WikiLeaks-documenten moeten maken. Reageren of discussiëren over de klokkenluiderwebsite is ook uit den boze, zo schrijft de medewerker.

Niet betrouwbaar

Stel dat je na je afstuderen ooit gaat solliciteren bij de overheid, dan kunnen dit soort acties voor problemen zorgen als er wordt onderzocht hoe betrouwbaar je bent en of je om kunt gaan met vertrouwelijke informatie. Zo’n onderzoek maakt deel uit van de meeste functies bij het Amerikaanse ministerie.

Geen officeel standpunt

Een woordvoerder van Buitenlandse Zaken ontkent dat dit het officiële standpunt is van het ministerie. Wel zegt hij dat medewerkers van het State Department geen WikiLeaks-documenten mogen downloaden vanaf het beveiligde netwerk omdat het hier gaat om onbeveiligde documenten. [MG]