9 Miljoen Brabantse euro’s naar Den Haag

Elke student die langer dan een jaar over een studie doet dan de looptijd die ervoor staat, moet 3.000 euro extra collegegeld betalen. Daarnaast krijgen onderwijsinstellingen per langstudeerder een boete: voor elke student die te lang over de opleiding doet, wordt de instelling 3.000 euro gekort op haar budget.

1.515 langstudeerders

Volgens de cijfers van Omroep Brabant kennen de NHTV in Breda en Avans samen 1.515 langstudeerders. Die zouden momenteel dus 9.090.000 euro opbrengen voor Den Haag. Het feitelijke bedrag is nog hoger omdat ook Fontys, de Technische Universiteit Eindhoven en de Universiteit van Tilburg langstudeerders hebben.

Volgens Omroep Brabant telt Avans momenteel 940 langstudeerders op 23.996 studenten (3,9 procent van het totale aantal). De NHTV kent 575 van deze studenten op een totaal aantal van 7.012 (8,2 procent van het totaal).  Het landelijk gemiddelde langstudeerders is momenteel 9 procent.

Bestuursjaar

De nieuwe regels voor studenten die te lang over hun studie doen gaan volgend studiejaar in en gelden ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Dat is balen voor studenten die  er bewust voor gekozen hebben om langer over hun studie te doen, bijvoorbeeld voor een bestuursjaar of een jaartje naar het buitenland.[AR]