Aanmeldingen studentenprotest lopen op

Halbeheffing

Hang posters op, plaats een banner op je website, laat flyers drukken. Dat zijn enkele tips die 1.200 studenten- en studieverenigingen, faculteitsraden en andere clubs krijgen om de ‘Halbeheffing’ tegen te houden. Ze moeten zoveel mogelijk studenten op de been brengen voor de landelijke demonstratie in Den Haag op 21 januari, vinden de studentenbonden LSVb en ISO en de Landelijke Kamer van Verenigingen. Samen organiseren zij het protest onder het motto ‘Nederland kennisland, ambities in de prullenmand’.

De studenten verzetten zich tegen plannen van de regering, die studenten vanaf volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld wil laten betalen als ze meer dan een jaar uitlopen in hun bachelor- of masteropleiding. Hogescholen en universiteiten krijgen bovendien een boete van drieduizend euro voor elke langstudeerder die ze in huis hebben. Deze zogenoemde Halbeheffing moet tegengehouden worden, volgens de actievoerders. Grappig detail: staatssecretaris Halbe Zijlstra is jarig op 21 januari.

Adopteer een docent!

De website www.kenniscrisis.nl is de centrale site gekoppeld aan het studentenprotest. ‘Adopteer een docent!’ is een van de ludieke acties op die site, om docenten ook mee te lokken naar het Malieveld en om het belang van banenbehoud te benadrukken. Op Facebook loopt het aantal aanmeldingen voor de landelijke studentendemonstratie op richting de tienduizend. ‘Dit zou wel eens het grootste studentenprotest kunnen worden sinds 1988’, aldus Sander Breur van de LSVb. ‘Bovendien hebben ook al meer dan 258.000 mensen de petitie minimaalnominaal ondertekend.’

Op verzoek van de politie begint de demonstratie om 13.00 uur in plaats van half twee, zoals eerder gepland. ‘We willen niet dat het al gaat schemeren terwijl de manifestatie aan het uitlopen is’, legt een woordvoerder van de Haagse politie uit. ‘Dat maakt de handhaving moeilijker.’ Onder andere de voorzitters van de HBO-raad en universiteitenvereniging VSNU komen naar het Malieveld om de menigte toe te spreken. Rond 15.30 uur zal het programma afgelopen zijn.

Collegevrij

Enkele universiteiten en hogescholen geven studenten op de protestdag collegevrij, hoewel er wel tentamens worden afgenomen. Avans geeft haar studenten geen collegevrij op vrijdag 21 januari. Volgens het College van Bestuur kunnen studenten wel hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Er zijn geen strafmaatregelen voor studenten die die dag gaan protesteren in Den Haag, maar gemiste tentamens tellen gewoon als gemiste kans. [BB/HOP, LJ]

Ga jij op 21 januari protesteren? Mail naar punt@avans.nl!