Demonstreren met digitale dubbelganger

Iedereen kan op pixelprotest.org een digitaal groen mannetje aanmaken en het voorzien van een spandoek en reden van afwezigheid. In een steeds langer wordende optocht lopen ze over het scherm, sommige hebben een bordje in hun hand met ‘hardlopers zijn doodlopers’ of ‘langstudeerders zijn onmisbaar!’ Het is een ideetje van een reclamebureau, dat de studentenorganisaties benaderde.

Tentamen

‘Wij vonden het meteen een geniaal idee. Net als bij de “rally to restore sanity” in de VS, kunnen veel mensen vrijdag niet aanwezig zijn. Ze moeten werken of een tentamen maken, terwijl ze de actie wel steunen’, zegt LSVb-voorzitter Sander Breur.

De poppetjes maken niet alleen kilometers op internet. Vrijdag staat zowel op station Den Haag Centraal als op het Malieveld een groot scherm waarop de mannetjes langs wandelen.

Demonstreren 2.0

Maar zijn de studentenorganisaties niet bang dat andere studenten thuisblijven en alleen hun digitale dubbelganger sturen? Breur: ‘Absoluut niet. Men heeft het geregeld over demonstreren 2.0. Wij denken dat dit de manier is.’ [MdV/HOP]