Energie besparen bij Avans

Nauwelijks besparing

Uit het onderzoek van SURFfoundation, initiator van innovatie in het hoger onderwijs en Agentschap NL onder negen instellingen, blijkt dat er in het hoger onderwijs op het gebied van ICT nog nauwelijks wordt gekeken naar manieren om energie te besparen.

Energieslurpende computers

Zo worden de computers op veel hogescholen ‘s avonds niet uitgezet. Dat zorgt voor een hoop energieverbruik dat eigenlijk niet nodig is. Wanneer computers op de school alleen in het weekend uitstaan, draaien ze gemiddeld 6.000 uur per jaar. Hogescholen die wel een zogenoemd uitschakelbeleid hanteren, draaien gemiddeld 2.000 uur per jaar. Er valt dus veel te winnen.

Ook is het volgens de onderzoekers belangrijk om de computers om de drie jaar te vervangen. Oudere apparatuur verbruikt namelijk meer energie dan nieuwe. Wanneer de computers op tijd worden vervangen, scheelt dat weer energie.

Zuinig Avans

Bij Avans wordt veel nagedacht over energiebesparing. Ina Kluijtmans, coördinator ICT-beheer vertelt: ‘Alle pc’s gaan bij ons  automatisch om 22.00 uur ’s avonds uit. Zo wordt voorkomen dat deze de hele nacht blijven aanstaan.’ Ook het andere belangrijke adviespunt van de onderzoekers: ‘vervang de apparatuur om de drie jaar’, wordt al uitgevoerd op de hogeschool.

Bovendien wordt Avans nog zuiniger. Ina Kluijtmans: ‘We zijn momenteel bezig het serverpark van 180 servers om te zetten in eentje van 30 servers. Deze 30 servers zijn zwaarder en vragen meer energie. Toch zal het energieverbruik uiteindelijk 30 procent lager zijn dan dat het nu is met 180 servers.’ [JV]