Multigoal is leukste speeltoestel

Een megagroot Twisterbord ‘Wiggle, Wiggle’ geheten, maar ook een multifunctionele goal en een meterslange klimbaan. Het zijn enkele van de speeltoestellen die eerstejaarsstudenten Technische Bedrijfskunde en Gezondheidszorgtechnologie de afgelopen maanden hebben ontwikkeld.

Vakjury

Gisterenochtend presenteerden de diverse groepjes hun toestellen aan medestudenten. Na een stemronde werden de vier beste toestellen’s middags beoordeeld door een vakjury: kinderen van groep 7 van de Tilburgse basisschool Prins Bernhard.

Als eerste de dubbelstep, een step waar je met zijn tweeën op kan. ‘Wel zwaar zeg’, vindt een van de leerlingen. Volgens de studenten is dat expres zo gemaakt; ‘Dan beweeg je meer en dat is goed.’

De multigoal ziet er op het eerste gezicht niet speciaal uit. ‘Met deze goal kun je voetballen en hockeyen, maar ook klimmen. De zij- en bovenkant zijn ook te gebruiken als ladder en achterop de goal hebben we een klimwand gemaakt’, wordt uitgelegd.

Het uitproberen van de teamkart leidt tot veel hilariteit. Er zit namelijk geen stuur op. ‘Je bent afhankelijk van elkaar om te sturen. Als de linkerpersoon harder trapt ga je naar rechts en andersom dan ga je naar links.’ Dat is makkelijker gezegd dan gedaan zo blijkt uit de groepjes leerlingen die de hal van Avans trotseren.

Twister maar dan moeilijker en leuker, zo zou je het laatste speeltoestel de Wiggle Wiggle kunnen omschrijven. Waar je Twister speelt op een plat veld, sta je op de Wiggle Wiggle te balanceren omdat het speelveld gemonteerd is op een halve bal. Kennelijk valt het in de smaak bij de basisschoolleerlingen die met veel plezier de uitvinding van de studenten testen.

Uiteindelijk hebben de leerlingen de multigoal verkozen tot leukste speeltoestel. Hun meester heeft inmiddels geïnformeerd of een aantal toestellen mee mogen naar de Prins Bernhard school. [AR]