NS: studenten zijn geen vaste klanten

Tijdens het winterweer vorige maand begaven veel treinen het. Omdat een deel daarvan nog in reparatie is, rijdt de NS deze weken met kortere treinen. Om overvolle treinen te voorkomen, wil de NS reizigers stimuleren buiten de spits te reizen.

Zoutkaartje

Vorige week voerde de NS al het zoutkaartje in. Na kritiek van reizigersorganisatie Rover komt daar nu een regeling voor vaste klanten bij: buiten de spits mogen jaarkaarthouders eerste klasse reizen, krijgen reizigers met een eerste klasse abonnement koffie en thee en wie een voordeelurenkaart heeft, mag ’s avonds na zeven uur met een railrunnerkaartje reizen.

Maar studenten vallen buiten de boot, die zijn namelijk geen ‘contractpartner van de NS’. ‘Onze vaste abonnementhouders proberen we met deze aanbiedingen te verleiden, we denken dat dat voldoende effect heeft’, zegt een woordvoerder.

Compensatie

Reizigersvereniging Rover vindt de maatregelen ‘onvoldoende’, en wil dat ook studenten tijdelijk in de eerste klasse kunnen reizen. De organisatie wil bovendien compensatie voor spitsreizigers. ‘De NS lijkt nog niet te begrijpen dat de meeste reizigers niet voor hun lol in de spits reizen, zeker momenteel niet.’

Maar volgens de NS gaat het niet om een ‘compensatieregeling’. Reizigers die vorige maand vertraging ondervonden, kunnen via de normale weg (een deel van) hun treinkaartje terugvragen, aldus de woordvoerder. ‘Het gaat ons om het verminderen van drukte in de spits.’ [MdV/HOP]