Ouders leren over Hyves en Marktplaats

Voor deze minor zijn de studenten van de minor Krachten en kansen in de wijk van de opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming (CMV) de Bossche wijk Boschveld in gegaan om één van de problemen aan te pakken. ‘We hebben gekozen voor de jeugd tussen de 8 en 12 jaar, die hangen vaak samen met de oudere jeugd tot ’s avonds laat rond in de wijk, vertelt Eline van Bokhoven. ‘Die overlast wilden we aanpakken door deze groep er uit te pikken en op een positieve manier beïnvloeden.’

Meer zelfvertrouwen

Bij het door de studenten bedachte project Get Teaching gaan kinderen en hun ouders in koppels aan de slag. De kinderen leggen aan hun vader of moeder uit hoe je een kast koopt via Marktplaats, een profiel aanmaakt op Hyves of hoe je een e-mail verstuurt. Door dit leerproces krijgen de kinderen meer zelfvertrouwen en zijn ze minder beïnvloedbaar door andere jongeren die wel voor overlast zorgen, zo is de gedachte achter het project.

Vervolg

Of het project van studenten Eline van Bokhoven, Nick de Raad, Thijs Schaffers en Laura Perrij ook echt effect heeft op de lange termijn is niet te zeggen. ‘Maar het werkt wel, en als het aan mij lag zou ik er zeker mee verder gaan’, zegt Thijs Schaffers tijdens de presentatie van het project aan docenten en belangstellenden.  Ook de doelgroep van de cursus is volgens hem enthousiast: ‘Ze vragen allemaal: “Is er een vervolg?”’ [MG].