Studenten maken Man Bijt Hond-filmpjes

Opdracht

Ontwerp voor opdrachtgever Man Bijt Hond een interactieve multimediale toevoeging aan het bestaande pakket van mediadiensten. Zo luidde de opdracht die honderd CMD-studenten meekregen.  ‘Er wordt niet gevraagd een nieuwe rubriek of item te bedenken voor het toch al rijkelijk gevarieerde televisieprogramma van Man Bijt Hond, maar om echt vérder te denken en iets te ontwerpen zoals alleen CMD'ers dat kunnen: iets waarbij de gebruiker centraal staat en de interactie wordt opgezocht.’, voegde docent Jos Meijers toe.

De studenten waren vooraf gebriefd door programmamakers van Man Bijt Hond en hadden tussentijds feedback gekregen op door hen gemaakte plannen. Gisteren presenteerden de studenten de eindresultaten in het CMD-lab aan de Lovensdijkstraat 63.

Opnamestudio

Stukken van de filmpjes die werden vertoond, waren al van te voren opgenomen en gemonteerd. Een deel van de presentatie werd echter live gedaan. Dit zorgde bij de studenten voor veel spanning achter de schermen waar een heuse montageruimte en een opnamestudio waren gebouwd.

Een groep studenten liet in hun filmpje zien hoe Man Bijt Hond Twitter kan gebruiken om nieuwe filmpjes te maken. Man Bijt Hond selecteert diverse tweets en kijkers kunnen stemmen op het verhaal achter de tweet die zij het meest interessant vinden. De programmamakers doen verslag van dat verhaal.

Oudere mensen

Omdat de gemiddelde Man Bijt Hond-kijker niet weet wat twitter is en hoe het werkt, kijkers zijn vooral oudere mensen, hadden de studenten ook een tweetal filmpjes gemaakt  waarin dit op een Man Bijt Hond-manier werd uitgelegd.

Een andere groep presenteerde de rubriek ‘De Helpende Hand’. Via een online platform kunnen Man Bijt Hond-kijkers die hulp zoeken, een oproep plaatsen. Anderen kunnen daarop reageren. De programmamakers volgen de mensen die elkaar gaan helpen.

Of de ideeën van de CMD-studenten binnenkort te zien zijn op televisie is nog even afwachten.  [AR]

Bekijk hier een van de door studenten gemaakte filmpjes: