Studenten ontleden eigen professor

Naamkaartje

Tijdens het college, voor de studenten hun eerste autopsie van een lijk, ontdekten de geneeskundestudenten door het naamkaartje aan de teen van het lichaam dat het om een oude bekende ging. De studenten waren na deze lugubere ontdekking erg geschokt, maar ze durfden het college niet te verlaten op dat moment. Zo meldt onder andere de Belgische krant Het Laatste Nieuws (HLN).

Professor Birgitta Sundelin, verantwoordelijk voor het cursusonderdeel, vindt het gebeuren spijtig. Maar ze zegt dat de studenten vooraf zijn ingelicht over de identiteit van de overleden persoon. Dat is het beleid van het Karolinska Instituut. ‘Ze wisten dus in principe wat hen te wachten stond’, aldus Sundelin op hln.be. De studenten spreken dit tegen. Volgens hen ontdekten ze pas in de autopsiezaal wie er voor hen lag.

Leerproces

Departementshoofd Tina Dalianis heeft begrip voor de verontwaardiging van de studenten, maar volgens haar heeft de school niks verkeerd gedaan. ‘Het kan hard zijn, maar het maakt ook deel uit van het leerproces.’

Ehlin Kolk, voorzitter van de Vereniging van Studenten Geneeskunde, is niet te spreken over de gebeurtenis. De studenten zouden door de ongemakkelijke situatie maar weinig geleerd hebben van het autopsiecollege. Ze pleit in de toekomst voor inspraak. ‘Studenten moeten vooraf bezwaar kunnen aantekenen als er iemand op de autopsietafel ligt die ze kennen’, aldus Kolk op hln.be. [LJ]