Vrouwen aan bier dankzij Bierjeweled

Het afgelopen half jaar werden de studenten fictief ingeschakeld door Mirabeau, een online marketingbureau uit Eindhoven. Namens het bedrijf kreeg een van de twee groepen opdracht om voor supermarktgigant Jumbo een complete reclamecampagne uit de grond te stampen. ‘Ons doel was om ervoor te zorgen dat meer vrouwen bier gaan drinken’, vertelt student Tim Vervoort.

High Beer Party

Een van de creaties uit de koker van de mannen was het concept High Beer Party. Tim: ‘Het is een knipoog naar de High Tea Party. Vrouwen kunnen op de website een speciaal bierpakket bestellen. Behalve typische vrouwenbieren zitten er ook hapjes in. Rosébier met chocola schijnt bijvoorbeeld een goede combi te zijn. We hebben ook een app voor de mobiele telefoon gemaakt waarop de vrouwen de verschillende bieren een cijfer geven.’

Maar het kroonjuweel van hun campagne is de online game Bierjeweled. In plaats van met de gebruikelijke juwelen te goochelen, moet je biersoorten op een rij zetten. De gadget kunnen vrouwen toevoegen aan hun Hyves-pagina. ‘Mensen blijven dit spel spelen, omdat ze elke keer hun highscore kunnen verbeteren. Ondertussen vergroot je de bekendheid van de biermerken,’ vertelt Tim.

iPads & ouderen

Een tweede groep studenten verdiepte zich namens ‘opdrachtgever’ Vodafone in ouderen. ‘Het doel van onze campagne was om onder die doelgroep iPads aan de man brengen, uiteraard met een abonnement van Vodafone’, zegt informaticastudent Matthijs Brands. Om dat voor elkaar te krijgen, ontwierpen de studenten een website en bedachten ze drie gratis Vodafone-applicaties voor de iPad.

Om aan inspiratie te komen, creëerde de groep eerst een fictief persoon uit hun doelgroep. ‘Ons personage heet Annie’, vertelt medestudent Sander Bergman. ‘Ze houdt onder andere van koken. Zo kwamen we op het idee om een iPad-applicatie te maken waarin de ouderen hun recepten kunnen verzamelen en bijwerken.’ De studenten bedachten verder de app iBoekenkast, waarin de beoogde doelgroep een rits boeken kan stallen die ze gratis bij hun Vodafone-abonnement krijgen.

Technisch bezig

Volgens Sander hadden de studenten een behoorlijk kluif aan de minor: ‘Wij zijn bijna allemaal Informaticastudenten. Tijdens deze opdracht ben je daardoor vrij snel geneigd om technisch bezig te zijn.’ Jeroen van Logten: ‘Op het gebied van marketing moesten we nog veel leren. Waar kijken mensen bijvoorbeeld het eerste na als ze een advertentie zien? Maar uiteindelijk zijn we er redelijk in geslaagd om een campagne van A tot Z te bedenken.’ [CT]