Zijlstra komt naar demonstratie

Zijlstra begrijpt dat studenten zijn maatregelen ‘liever niet’ hebben, maar ze moeten straks ook een baan kunnen vinden in een goed draaiende economie, daarvoor moeten de overheidsfinanciën op orde zijn. Hij vindt dat de maatschappij een ‘hele nette bijdrage’ levert aan het onderwijs, door ongeveer driekwart van de kostprijs van een opleiding te betalen.

Overvallen

Dat huidige studenten worden overvallen door zijn maatregelen vindt hij onzin. Volgens de staatssecretaris hebben de studenten zich ‘al een jaar kunnen voorbereiden’ op de langstudeermaatregelen, ‘er is nu al zoveel gedoe over geweest’.

Hij laat in het midden wat de Raad van State van zijn wetsvoorstel vindt. Maar een overgangsmaatregel ziet hij niet zitten: ‘Als je maatregelen zacht invoert, dan moet je lang wachten op de investeringen’.

Tienduizend studenten

Er worden vrijdag tienduizend studenten verwacht in Den Haag. Voor de professorenoptocht, die voorafgaat aan de demonstratie op het Malieveld, meldden zich inmiddels meer dan vijfhonderd hoogleraren aan. Behalve Zijlstra zullen vertegenwoordigers van universiteiten, hogescholen en de oppositie de menigte toespreken. [MdV/HOP]