‘Zonder innovatie waren wij oermensen’

Het AIB Innovation Event, georganiseerd door studenten van de Bredase Academie voor ICT& Business, vond dinsdagmiddag voor de vierde keer plaats op Avans.  Het evenement stond volledig in het teken van innovatie binnen het midden-en kleinbedrijf.

Smartfood

De bezoekers konden op het evenement verschillende workshops bijwonen. Zo ging een van de workshops over een nieuwe smartphone applicatie, ontwikkeld door studenten, genaamd ‘Smartfood’.

‘Met deze unieke applicatie is het mogelijk om alle producten van A-merken in de supermarkt te scannen op allergene informatie en voedingswaarde’, vertelt een van de studenten. Met een handscanner demonstreren de studenten hoe je bijvoorbeeld een blikje cola makkelijk kunt checken op het bevatten van gluten, lactose of noten.

Wedstrijdje

‘Deze informatie is zonder de scanner heel lastig te vinden’, vertellen de studenten. Om dit te bewijzen, houden zij en korte wedstrijd met twee bezoekers. Een van de twee krijgt de opdracht de gluten in het product op de verpakking van een bus Pringles af te lezen. De andere persoon krijgt de opdracht ongeveer zeven andere producten te scannen.

Aan het einde van het wedstrijdje, wat natuurlijk door de scannende persoon werd gewonnen, had zijn tegenstander de informatie nog steeds niet gevonden. Zelfs de studenten zelf konden de allergene info niet meer vinden. Hiermee was het nut van de innovatieve  applicatie ‘Smartfood’ bewezen.

Oermensen

Naast de workshops vertelde gastspreker Annie Kuijpers, adviseur voor ondernemers en organisaties op verschillende vlakken, wat innovatie inhoudt.

‘Volgens mij is de betekenis van innovatie verandering’, vertelt gastspreker Annie Kuijpers. Aan de hand van een aantal foto’s in haar PowerPoint, waaronder een van een oermens, stelt zij vervolgens dat verandering hard nodig is. ’Zonder innovatie waren wij nog steeds deze oermensen.’

Falende innovatie

Om succesvol te innoveren, zijn volgens Kuijpers wel een aantal dingen belangrijk. Een van de belangrijkste dingen is volgens haar marketing. Als voorbeeld geeft zij Cherry Cola van Coca Cola, een concept wat niet goed is gelukt. ‘Bij dit product ontbrak goede marketing’, aldus de gastspreker. Zonder die marketing slaan dingen niet aan volgens haar.

Kuijpers sluit haar presentatie af met haar zelf verzonnen spreuk: ‘Durf anders te denken, dan komen de goede ideeën vanzelf.’ [JV]