Terug naar overzicht

Condooms voor een paar oordopjes

Vijf tweedejaarsstudenten Management, Economie en Recht en drie van Bedrijfseconomie vormen samen het studentenbedrijfje ‘Sjiep en Better’: in het Engels ‘goedkoop en beter’, maar dan fonetisch opgeschreven. De studenten schreven een ondernemingsplan en na goedkeuring werd Sjiep en Better officieel opgericht.

Gadgets

‘Ons motto is “Voor jongeren, door jongeren”’, vertelt student Kim Berghout, verantwoordelijk voor de PR van Sjiep en Better. ‘We wilden een product verkopen dat jongeren aansprak. We hebben even gedacht om een nieuw product op de markt te brengen, maar die optie viel al snel af. Een gadget die jongeren veel gebruiken, dat wilden we. De keuze viel op muziekoordopjes.’

Een pakkende website, www.ikwiloordopjes.nl, moet de grootste verkoop opleveren. Voor slechts 7,90 euro (inclusief verzendkosten) zijn de in-ear oordopjes te bestellen. Ze passen op mp3-spelers, iPods en mobiele telefoons. Pr-dame Kim: ‘Voor deze zelfde oordopjes betaal je bij de Media Markt bijna het dubbele. De geluidskwaliteit en gebruiksvriendelijkheid zijn goed. Door ons zelf getest.’ Met een pagina op Hyves en Facebook en een Twitter-account wordt de website van het bedrijfje ondersteund.

Elke student heeft een functie binnen het bedrijfje: directeur, financiële man, PR, inkoop, verkoop, zelfs HRM. Kim: ‘Ja, we hebben ook iemand die de personeelszaken regelt: die let erop dat de taken eerlijk verdeeld worden en regelt onze “salarissen”. We verdienen twintig cent per uur, haha. Onze HRM-manager houdt ook functioneringsgesprekken met ons, net zoals in het echt, en regelt het personeelsuitje. Het moet ook wel leuk zijn!’

Aids

Als koper draag je bij aan het goede doel: voor elk verkocht paar oordopjes geeft Sjiep en Better één condoom aan de jongeren in Afrika, ter bestrijding van aids/hiv onder die groep slachtoffers. Kim: ‘We wilden graag iets maatschappelijks koppelen aan ons studentenbedrijf. Wereldwijd is aids de grootste bedreiging voor jongeren. Dit goede doel spreekt Nederlandse jongeren volgens ons aan. Het concept is één condoom op één setje oordopjes: heel simpel en concreet.’

Aan het einde van het studiejaar in juni wordt de balans opgemaakt: het totaal aantal oordopjes dat het studentenbedrijf dan heeft verkocht, wordt ingeslagen aan condooms. Kim: ‘Die geven we dan mee aan de Stichting UP4S , een kleine, particuliere goede doelenstichting, actief in Oeganda. Een van ons zag de vrouw die deze stichting runt bij Man bijt hond, dus zo kwamen we bij haar. Zij brengt voor ons de condooms naar de jongeren in Afrika.’ [LJ]

Meer lezen?