De moeder Theresa van de economie

Amartya Sen wordt ook wel de ‘moeder Theresa van de economie’ genoemd. Hij is bekend geworden vanwege zijn publicaties over hongersnoden, menselijke ontwikkeling, welvaart, armoede, (on)gelijkheid van vrouwen en politiek liberalisme. In 1998 ontving Sen de Nobelprijs voor de Economie voor zijn theoretische werk over de ethische aspecten van economie en zijn strijd tegen armoede in de wereld.

Gedachtegoed

Ingrid Robeyns is hoogleraar praktische filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In haar onderzoek maakt Robeyns veel gebruik van de theorieën van Amartya Sen. Vandaar dat zij donderdagmiddag Sens gedachtegoed wil komen toelichten aan de ASB-studenten. Op dit moment doet Robeyns onderzoek naar hoe de welvaartsstaat aangepast zou moeten worden aan de actuele sociaal-geografische ontwikkelingen.

De bijeenkomst van het Studium Generale begint weer om 14.40 uur en is, net als de vorige keer, in collegezaal HF003. Het gastcollege is vrij toegankelijk. [LJ]