Hbo-Verpleegkunde populaire opleiding

De HBO-raad brengt de cijfers nu zelf naar buiten, maar het was twee weken geleden al bekend dat de instroom van eerstejaars in het hbo nagenoeg stabiel is gebleven: slechts 0,3 procent minder dan vorig jaar.

Avans

Vooral de opleidingen voor de gezondheidszorg trekken veel nieuwe studenten: de verpleegkundeopleidingen zagen maar liefst 9,5 procent extra eerstejaars beginnen. Bij Avans steeg het aantal eerstejaars Verpleegkunde zelfs met 29 procent.

Die stijging doet voorzitter Guusje ter Horst van de HBO-raad genoegen: ‘Die verpleegkundigen zullen over een jaar of vier met open armen worden ontvangen in de zorg. Hbo’ers vinden allemaal snel een goede baan, maar deze studenten hebben het straks voor het uitkiezen.’

Economische opleidingen vormen nog steeds het leeuwendeel van het hbo, maar daar kozen de nieuwe studenten iets minder vaak voor.

Masteropleidingen

De minieme daling van de totale landelijke instroom komt voor rekening van de masteropleidingen, die de instroom met 6,6 procent zagen dalen. De details zijn nog niet bekendgemaakt. Het aantal bachelorstudenten is juist enigszins gestegen, al is het maar met 0,1 procent.

Vorig jaar steeg de instroom in het hbo een stuk sneller, met 6,1 procent. Al jarenlang gaan er meer eerstejaars naar het hbo, maar vorig jaar waren het er uitzonderlijk veel. Dat er dit jaar ongeveer evenveel studenten aan hun opleiding beginnen als vorig jaar, betekent dat de stijgende lijn van voorgaande jaren weer is opgepikt. [BB/HOP]