Hoeveel privacy heb je op Avans?

In Punt06 aandacht voor de privacy van studenten bij Avans. Welke gegevens worden bewaard en voor hoe lang? In welke gevallen gaat de Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst tot actie over? ‘Een paar jaar terug kregen we via de politie de vraag of we de e-mailbox van een student wilden doorzoeken. Hij werd verdacht van een misdrijf. We hebben daarom zijn complete e-mailverkeer overgedragen aan de politie’, vertelt securitymanager Ad van Dreumel.

Hossen

Carnaval staat weer voor de deur. Dat betekent drie, vier of zelfs vijf dagen hossen, drinken en beesten. Maar wist je dat een New Kids-kostuum dit jaar echt niet meer kan en dat ouderen tijdens Carnaval graag stamppot eten? Voor een geslaagd Carnaval hoef je je alleen maar te houden aan de elf geboden in deze krant.

In Punt06 lees je ook hoe ver drie Avansstudenten gaan om bij de Nederlandse schaatstop te horen. ‘Het is best pittig; stage lopen, trainen, werken en naar school gaan. Je moet echt discipline hebben. Om 07.00 uur sta ik op en om 21.30 uur lig ik weer in bed’, vertelt derdejaarsstudent Social Work in Breda Patrica Maasland.

Bezuinigingsmaatregelen

Staatssecretaris van Onderwijs Zijlstra vertelt in de nieuwe krant over de bezuinigingsmaatregelen en stelt nog een aantal alternatieven voor, zoals het schrappen van een managementlaag. ‘Voor de duidelijkheid: op het totale onderwijs, inclusief basisscholen, voortgezet onderwijs en mbo,wordt niet of nauwelijks bezuinigd. Maar we verschuiven het geld wel. We halen geld uit het hoger onderwijs om te investeren in de kwaliteit van het hele onderwijs, dus ook in andere sectoren.’

De staatssecretaris bekent zelf een langstudeerder te zijn geweest. ‘Ik heb zes jaar en vier maanden over mijn studies gedaan en zou dus extra collegegeld hebben moeten betalen. Maar ik denk dat ik dan gewoon eerder was afgestudeerd.’ [AR]

Punt06 ligt vanaf vandaag overal in de bakken en is hier digitaal te lezen.