Instroom Avans vrijwel gelijk

Er is dus wel een landelijke daling van het aantal eerstejaars, maar het gaat slechts om 0,2 procent. Daar zitten bovendien de hbo-masteropleidingen bij. Als die buiten beschouwing blijven, scheelt het nog maar vier inschrijvingen, blijkt uit cijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Toename Avans Den Bosch

De instroom bij Avans Breda, Tilburg is gezakt met 3,27 procent. Daar staat tegenover dat het aantal eerstejaars bij Avans in Den Bosch is toegenomen met 3,77 procent. Volgens DUO zijn er  in september in totaal 6.343 eerstejaars begonnen bij Avans.

Er zijn flinke verschillen tussen de afzonderlijke hogescholen. Van de onderwijsreuzen winnen vooral Fontys en Saxion terrein: zij zagen de instroom met respectievelijk 7,4 en 9,1 procent toenemen. Fontys heeft nu 9278 eerstejaars en nadert daarmee de Hogeschool van Amsterdam, waar 10.352 studenten instroomden: 3,2 procent minder dan vorig jaar.

Lage instroom

De grootste klap krijgt de Hogeschool Utrecht, waar 7,3 procent minder eerstejaars aan hun hbo-opleiding begonnen: de laagste instroom in vier jaar tijd. Datzelfde geldt voor de Hogeschool Zuyd, waar het verlies 5,7 procent is.

Voor de Hogeschool Inholland bleef de schade beperkt. Ondanks alle commotie die aan het begin van de zomer losbarstte, startten daar in september nog steeds 7586 studenten: een klein verlies van 1,7 procent.

Opleidingen

In het algemeen waren economische hbo-studies iets minder in trek. Die verloren 2,7 procent. Landbouw- en milieuopleidingen waren juist populairder en kregen er 4,3 procent bij. Gezondheidszorg deed het zelfs nog beter en trok 6,2 procent extra eerstejaars. [BB, HOP/ AR]