Kritisch op beste winkel van Nederland

Voor hun neus zaten vier directieleden van Paradigit aandachtig te luisteren. Vier hoge piefen die afdalen uit hun ivoren toren om naar de presentaties van enkele studenten te luisteren. Ja, het computerconcern nam de Avans-delegatie, die bestond uit de drie studentengroepen met de hoogste beoordeling, meer dan serieus.

Onder de loep

De studenten worstelden de afgelopen weken met het in elkaar steken van een zogenoemd operationeel marketingsplan. Iedere groep kreeg daarbij een specifiek filiaal van Paradigit voorgeschoteld dat onder de loep moest worden genomen. ‘Ze onderzochten bijvoorbeeld hoe de winkel is ingedeeld, welke producten er worden verkocht, hoe het personeel de klanten benadert en welke opleiding de verkopers hebben’, geeft docent Jan Derickx enkele voorbeelden.

Bovendien namen de studenten een kijkje in de keuken van concurrerende computer- en elektronicawinkels, voelden ze een deskundige aan de tand en nodigden ze consumenten uit voor een paneldiscussie. Aan de hand van dit uitgebreide onderzoek presenteerden ze hun bevindingen en gaven ze de hoge heren van Paradigit tips om hun winkels te verbeteren.

Beste winkelketen

Paradigit heeft haar zaakje overigens redelijk op orde. Al vijf jaar op rij is het concern uitgeroepen tot beste computerspeciaalzaak. In november werd het bedrijf door consumenten zelfs gekroond tot beste winkelketen van Nederland. Derickx: ‘Al valt er altijd wel wat te verbeteren. Consumenten zien bijvoorbeeld niet wat er achter de schermen gebeurt. Bovendien heeft Paradigit een wat oudere doelgroep en ze wilde graag dat jongeren met een frisse blik naar hun winkels keken.’

Over de aanbevelingen van de studenten waren ze volgens Derickx dan ook enthousiast: ‘Ze waren erg onder de indruk dat studenten, ondanks hun leeftijd, een goed oog hadden voor detail. Wat ze precies met de opmerkingen doen is afwachten, maar ze hebben alle verslagen opgevraagd. Dus dat is een goed teken.’ De winnende groep studenten is in mei te gast bij een autorally. Een van hen mag bovendien plaatsnemen in een rallywagen. Als bijrijder, dat wel. [CT]