Loesje, voetbal en filmkunde

Wereldverbeteraar

Aanstaande donderdag trapt niemand minder dan Loesje de reeks op Avans in Breda af. Loesje , wie kent haar niet? In veel steden en dorpen is zij een bekende naam. Loesje wil het leven op deze wereld beter en mooier maken. Loesje probeert haar idealen te verwezenlijken door posters met spreuken te verspreiden. Zou Loesje ook een social worker kunnen zijn? Het gastcollege belooft ‘vrolijk en creatief’ te worden.

Twee weken later, op donderdag 17 februari, staat voetbal centraal. Voetbal is volgens de gastsprekers die deze middag komen, veel meer dan alleen een sport. Voetbaltrainers Piet Gelauff en Mario Kok komen vertellen over de bijzondere elftallen die zij coachen of waar zij in spelen.

Filmfestival

Op donderdag 3 maart komt de Rotterdamse hoogleraar Ingrid Robeyns vertellen over de strijd tegen de armoede in relatie tot de wereldeconomie. Op 24 maart is in Breda het Internationale Filmfestival en gaan de ASB-studenten naar de Duitse film Die Fremde (2010). Deze gaat over een Turkse vrouw die haar huwelijk ontvlucht. Oud-Avansdocent Filmkunde Wim Franssen leidt de film in.

Het Studium Generale is voor iedereen open toegankelijk: (oud-)studenten, (oud-)medewerkers, professionals en alle andere belangstellenden. De bijeenkomsten vinden in principe elke keer plaats op donderdagmiddag in collegezaal HA401, vanaf 14.40 uur. De laatste vier bijeenkomsten zijn op 21 april, 12 en 26 mei en tenslotte op 9 juni. De inhoud van deze bijeenkomsten wordt nog bekendgemaakt. [LJ]