Meisjesschool

Hoewel het geen onlogische vraag is, verbaast mij het toch. Ik heb hem, of eigenlijk deze hele lesgroep, begin september al uitgelegd hoe je een e-portfolio in elkaar zet en dat de handleiding op Blackboard te vinden is. Ik ben blij voor deze jongen dat hij dit jaar nog geen 52 studiepunten hoeft te halen om door te mogen.

Vandaag, 2 februari, een grote kop in het NRC Handelsblad: Zijlstra: trage studenten toch beboet. Ondanks vernietigende kritiek van de Raad van State zet Staatssecretaris Zijlstra (Onderwijs, VVD) zet zijn voornemen door om trage studenten te beboeten met een hoger collegegeld bij vertraging van meer dan een jaar. Van de bewering van het kabinet dat boete op lang studeren het studierendement en de kwaliteit van het onderwijs zal verbeteren, laat de Raad van State impliciet geen spaan heel.

Moet ik die aardige lieve jongen beboeten voor luiheid? Hij is helemaal niet lui, hij moet wennen aan het onderwijs en is nog niet gewend aan het poëziealbum, dat wij e-portfolio noemen.

Hij zit al in een klas vol meiden, op een academie omringd door vrouwelijke docenten, op een door meiden overheerste hogeschool en dan moet hij ook nog eens binnen een half jaar weten hoe het werkt op zo’n hogeschool. Worstelend met zijn identiteit in een omgeving zonder al te veel mannelijke rolmodellen valt het niet mee om een e-portfolio te ontwikkelen.

Avans Hogeschool streeft de komende jaren naar het vergroten van  het studiesucces en het verkleinen van de uitval. Deelname aan het onderzoek “Het lerende brein” van het Nationaal Regieorgaan Hersenen en Cognitie gaat daaraan bijdragen. Eén ding is uit onderzoek al wel duidelijk geworden: hersenen van jongens ontwikkelen zich trager dan meisjes en zijn daarom over het algemeen nog niet toe aan een studie van het niveau dat de hogeschool wil bieden.

Avans gaat het studiesucces van studenten vergroten. Eén van de maatregelen om de uitval na het eerste jaar te voorkomen is het ophogen van de drempel naar de hoofdfase tot 52 studiepunten, te behalen in de propedeuse. Samen met de kabinetsplannen betekent dit dat ik over twee jaar alleen nog maar onderwijs verzorg voor meisjes. Dat heeft één voordeel: ik hoef nooit meer uit te leggen waar de handleiding te vinden is.

Ab Bobbink, docent Academie voor Gezondheidszorg