Ook studenten terug uit Egypte

Het gaat met name om bachelorstudenten Arabisch uit onder meer Leiden, Nijmegen, Utrecht en Groningen, Zij kregen Arabische les op het instituut, dat wordt beheerd door de Universiteit Leiden, zegt woordvoerder René Merkx. De studenten krijgen eventueel hulp van het instituut om hun terugkeer te regelen.

Toeristen

Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt ondertussen alle reizen naar Egypte af. Reisorganisaties haalden al honderden Nederlandse toeristen terug en Shell, Unilever en Heineken riepen hun werknemers terug uit het Noord-Afrikaanse land.

Avans

Voor zover bekend zijn er geen Avansstudenten in Egypte. ‘Het zijn voornamelijk studenten met een familieachtergrond die in Egypte of dergelijke landen gaan stage lopen’, vertelt Peter van Bragt, beleidsadviseur Internationalisering bij Avans. ‘Dan gaat het om één, hooguit twee studenten per jaar. Volgens onze gegevens is dat nu niet het geval.’

In Egypte zijn al een aantal dagen protesten aan de gang tegen president Mubarak. Daarbij vielen tientallen doden. [MdV/HOP, AR]