Open Avond trekt weer meer bezoekers

Cijfers

Aan de Hogeschoollaan in Breda was een spectaculaire stijging te zien: maar liefst 4.008 mensen bezochten het Bredase hoofdgebouw, 69 procent meer dan tijdens de open avond in februari 2010. Ook op de Cobbenhagelaan in Tilburg was het raak: 447 bezoekers tegenover 275 vorig jaar, 63 procent meer.

De Lovensdijkstraat trok 796 bezoekers, 28 procent meer dan in 2010. In het Bossche hoofdgebouw aan de Onderwijsboulevard kwamen 2.843 bezoekers: tegenover de 2.508 van vorig jaar een stijging van 13 procent.

De kunstacademies in Breda en Den Bosch hadden een open dag. Daar werden respectievelijk 687 en 265 bezoekers verwelkomd. Maar in tegenstelling tot alle andere locaties betekent dit een daling voor de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost. In Breda waren er 6 procent minder bezoekers ten opzichte van 2010, in Den Bosch zelfs 34 procent.

Pretpark

Punt maakte de open avond mee op de locatie Lovensdijkstraat in Breda. Daar veranderde het gebouw gisteren in de loop van de dag langzaamaan van een gewone school in een pretpark vol rode doeken en spelletjes, proefjes en gadgets. Wat te denken van een hometrainer waarop je virtueel kunt fietsen of een infrarood warmtesensorcamera? Een 3D-virtuele omgeving of een zelfgebouwde grijp- en sorteermachine?

De jonge scholieren keken hun ogen uit, samen met hun moeders en vaders. Links en rechts liepen ook broertjes en zusjes rond, die bij gebrek aan oppas ook maar waren meegesleept naar de open avond van Avans. Ach, je kunt niet vroeg genoeg beginnen met je oriënteren op de toekomst.

Hoe logisch het Lovensdijkgebouw ook in elkaar steekt voor zittende studenten en trouwe medewerkers, voor een nieuweling was het soms aardig verwarrend. Verdwaalde bezoekers werden gelukkig snel door de aanwezige promostudenten onderschept en naar het goede lokaal of lab gebracht. Studenten van Virgo, in de kenmerkende donkerblauwe polo’s, vertelden de scholieren ook meteen over hun vereniging.

Evaluatie

Bezoekers van de open avond krijgen deze dagen een evaluatie-enquête toegestuurd per mail. Daarin wordt ook onderzocht of en tot in hoeverre mensen zijn getriggerd om naar de open avond te komen door de nummer 1-notering van Avans, afgelopen jaar in Elsevier en de Keuzegids Hoger Onderwijs. [LJ]

Kijk voor meer foto’s op de Facebook -pagina van Punt.