Oud-student maakt kans op Volkskrant-prijs

‘Hij vuurt zijn krabbeltjes en vlekken op het papier af en maakt gebruik van zinnen uit de muziek, die hij herhaalt, kopieert en een nieuw leven op papier geeft’, zegt Roos van Put, hoofdredacteur van Kunstbeeld, over Marijn van Kreij. Zij heeft de oud-student van AKV|St. Joost voorgedragen voor de prijs.

Genomineerden

Van Kreij is één van de vijf genomineerden. Ieder jurylid, waaronder Van Put, mocht een kunstenaar voordragen. De andere genomineerden zijn Nik Christensen, Esiri Erheriene-Essi, Ahmet Ögüt en Jonas Staal.

Winnaar

Juryvoorzitter en schrijver Joost Zwagerman maakt op zondag 10 april tijdens een speciale uitzending van het programma Kunststof TV de winnaar en de publieksfavoriet bekend. De prijs, een cheque ter waarde van 10.000 euro, wordt gefinancierd door het Fonds BKVB.

Het werk van de genomineerden is van 20 februari tot 15 mei te zien op de tentoonstelling Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2011 in het Stedelijk Museum Schiedam. [MG]