Verschil hbo- en academische titel verdwijnt

Afgestudeerden van universiteiten zijn officieel bachelor of master ‘of arts’, dan wel ‘of science’. Maar voor hbo’ers geldt dat niet. Die krijgen tot nog toe een specifieke toevoeging aan hun graad, bijvoorbeeld ‘bachelor of theatre in education’. Zijlstra wil nu van dat onderscheid af om verwarring in het buitenland te voorkomen.

Hogescholen mogen zichzelf echter geen university noemen in het buitenland, maar university of applied science. Het Nederlandse systeem gaat daarmee meer op buitenlandse systemen lijken waar de status van een diploma vooral bepaald wordt door de instelling waar gestudeerd is.

Gesteggel

Dat het onderscheid in titulatuur verdwijnt, komt niet als een verrassing. In het regeerakkoord schreef het kabinet het rapport Veerman te zullen uitvoeren. De grootste hobbel in de titulatuurkwestie was toen al gladgestreken. Bij de presentatie van het rapport, vorig jaar april, stemden de universiteiten na jarenlang gesteggel ook in met het opheffen van het verschil in graad. [MdV/HOP]