Avansreceptioniste in show Giel Beelen

‘Hij vroeg: “Zijn ze al wakker daar in Breda?”’, vertelt Miranda over het korte telefoongesprek met Giel Beelen. ‘Ik antwoordde: “In Breda weet ik niet, maar op Avans wel.” Na deze introductie vraagt de dj van 3FM wat ze de vorige avond heeft gegeten. Het antwoord is “friet.” Haar maaltijd fungeert deze ochtend als codewoord voor het spel Ren de Uitzend in. Wie als eerste dit magische woord tegen haar uitspreekt, wint kaarten voor Bal11, het studentengala waar onder andere Guus Meeuwis komt optreden.

Kippen

Koen Spapens, student Maatschappelijk Werk & Dienstverlening, is er als de kippen bij. Miranda: ‘Hij kwam heel rustig aangelopen en zei zachtjes “friet”.’ De jongen krijgt een telefoon, die in verbinding staat met het radiostation, in zijn handen gedrukt. Vlak daarna komt er een groep van zes giebelende meisjes bij de receptie en belt er iemand naar haar collega om te vragen of het codewoord al is gegeven. Ze vissen allemaal achter het net.

Terwijl langslopende mensen nog altijd “friet!” richting de receptie roepen, wacht Koen gespannen tot hij in de radioshow komt. Het is inmiddels 8.39 uur en over zes minuten heeft de student een tentamen. Mocht hij het niet redden, dan gaan de zes dames er met de hoofdprijs vandoor. Zover komt het niet. Een minuut later krijgt Koen live in de radioshow te horen dat hij 19 mei met vrienden naar het studentengala in Ahoy gaat.

Nuchter

Miranda blijft ondertussen met lege handen achter. ‘Maar ik hoef ook niks,’ zegt ze stellig. ‘Ik vond het vooral helemaal leuk dat Giel Beelen belde.’ Al is de nuchtere receptioniste niet bepaald in extase door het telefoontje. ‘Ik sta niet meteen te springen omdat er toevallig een bekend iemand belt. Ik kom Frans Bauer ook altijd tegen bij de Makro, haha.’

Het fragment is hier terug te luisteren. Scroll naar 2:56:40 uur om te horen hoe Miranda de telefoon opneemt. Prijswinnaar Koen Spapens krijgt Giel Beelen aan de lijn om 3:08:50 uur. [CT]