Boete ontlopen door strategisch inschrijven

Volgens het wetsvoorstel zal het ministerie op 30 september turven wie er studeert en wie niet. Het gebruik van zo’n ‘peildatum’ is nadelig voor snelle afhakers: wie in september aan een opleiding begint en in oktober alweer stopt, is meteen een heel uitloopjaar kwijt.

Oktober

Maar wie zich pas in oktober inschrijft, of in de maanden erna, kan zich aan het oog van de langstudeermaatregel onttrekken. Twee onderwijsjuristen bevestigen de constatering van het Hoger Onderwijs Persbureau, waaronder een hoogleraar onderwijsrecht.

Met name voor masterstudenten zal het eenvoudig zijn. Die kunnen meestal ook in februari instromen. Als ze zich dan in september weer uitschrijven, ontlopen ze de peildatum. In februari stromen ze weer in, terwijl ze in de tussentijd hun scriptie schrijven.

Uitloopjaar

Het ministerie zou dit nog met een ‘maatregel van bestuur’ kunnen veranderen en ervoor kunnen kiezen om vaker te peilen. Het is dan wel lastig uitleggen waarom studenten meteen een heel uitloopjaar kwijt zijn, als ze op één van de twee data niet staan ingeschreven. [BB/HOP]