Bofepidemie bereikt Avanssteden

Epidemie

Bij de Arbodienst van Avans kwam deze week een telefoontje van GGD West-Brabant binnen. De gezondheidsdienst waarschuwde dat er in de universiteitssteden, waaronder Tilburg, een bofepidemie heerst. Maar ook in Breda heeft de kinderziekte inmiddels haar eerste twee ‘slachtoffers’ geëist. Eén van de studenten die met de bof besmet is, studeert bovendien op Avans.

Op de website van de GGD valt te lezen dat studenten meer kans hebben om besmet te raken door het intensieve contact met andere studenten. Vooral bij verenigingsactiviteiten en in studentenhuizen gedijen de ziektekiemen van bof uitstekend. Sinds eind 2009 verspreidt de ziekte zich daardoor onder studenten.

Teelbalontsteking

Bof staat vooral bekend als de kinderziekte die leidt tot onschuldige symptomen als een opgezwollen gezicht. Toch zijn er ook ernstigere complicaties mogelijk. Bij hoge uitzondering kan bof namelijk leiden tot hersenvliesontsteking, blindheid, doofheid en onvruchtbaarheid. Dit laatste speelt vooral bij mannen die na hun kindertijd bof krijgen. Ongeveer 25 procent van hen krijgt als gevolg van de ziekte last van teelbalontsteking.

Alsnog inenten

Sinds 1983 worden kinderen tweemaal ingeënt tegen de ziekte. Ben je eerder geboren of heb je slecht één vaccinatie gehad, dan kun je je het beste alsnog laten inenten. Voor 21 euro kun je bij het Centrum Reizigerszorg terecht voor de spuitjes. Voor een afspraak, moet je bellen met 0900- 8222467. Weet je niet zeker of je als kind tweemaal bent gevaccineerd neem dan contact op met de regionale entadministratie van je geboorteplaats.

Ben je besmet met bof, licht dan Avans Arbo in. [CT]