Op deze beurs in Dusseldorf, die om de drie jaar wordt gehouden, vind je de nieuwste trends op het gebied van retail. Joost Jonckers, student Small Business and Retail Management in Den Bosch, bracht samen met zo’n honderd Avansstudenten een bezoek aan de beurs.
Drie appels
De totale beursvloer besloeg zo’n 100.000 vierkante meter, dus als bezoeker werd je gedwongen keuzes te maken. Jonckers bezocht de onderdelen supermarkt en innovatie: ‘Ik wilde weten wat de nieuwste trends zijn voor de komende jaren.’ Winkelverlichting is volgens hem een belangrijke trend. ‘Op de beurs werden naast elkaar drie appels geëtaleerd. Alle drie de appels werden op een andere manier verlicht, waardoor het ineens drie totaal verschillende producten leken.’
Geen caissières meer
In de winkels wordt het zelf scannen van barcodes steeds belangrijker. ‘De caissières zijn over enkele jaren misschien wel verleden tijd’. Het assortiment van winkels wordt steeds meer aangepast op de individuele wensen van een klant. ‘Op de beurs stond een apparaat dat met een scanner je leeftijd bepaalt. Ik heb als 21-jarige andere wensen dan iemand van zestig. Ook is er apparatuur die onthoudt dat je een spijkerbroek hebt gekocht. De volgende keer dat je de winkel bezoekt, wordt jou dan automatisch een shirt aangeboden die bij de broek past.’
Het draaide bij de beurs niet alleen om zakelijke onderdelen, ook voor ontspanning was voldoende ruimte. Zo werden de docenten Martin Spierings en Gerard Schraverus (beiden Academie voor Marketing) op bijzondere wijze op het witte doek vereeuwigd (zie afbeeldingen). Jonckers, medeorganisator van de reis, kijkt tevreden terug op de dag: ‘Alle studenten vonden het een leerzame dag, dat is goed om te horen. En ze krijgen er natuurlijk een derde studiepunt voor, ook niet onbelangrijk.’ [MG]
Gerard Schraverus
Martin Spierings
Lees ook het eerder verschenen artikel:
Punt. Of had jij nog wat?