Geen perverse prikkel voor dubbelstudenten

Voor studenten die een tweede studie willen volgen, is het sinds dit collegejaar verstandig om daar al tijdens de eerste studie mee te beginnen. Want als ze al afgestudeerd zijn, moeten zij een hoger collegegeld betalen. Studenten die tijdens hun eerste opleiding aan een tweede beginnen, mogen die de komende drie jaar tegen het gewone collegegeldtarief afmaken – ook als ze hun eerste diploma intussen halen.

Afstuderen uitstellen

Maar hoe zal het daarna gaan, vroeg de SGP zich af. Zullen studenten dan hun afstuderen zo lang mogelijk uitstellen om tegen een laag tarief hun tweede studie af te ronden? In een motie drong de SGP erop aan om deze ‘perverse prikkel’ weg te nemen. Studenten moeten gewoon op tijd afstuderen.

Komt goed, verzekert staatssecretaris Zijlstra. Wie te lang studeert, moet immers de langstudeerboete gaan betalen. Ook zijn de studiefinanciering en ov-jaarkaart niet eeuwig geldig. Bovendien zal de onderwijsinstelling aandringen op afstuderen, omdat die geen bekostiging meer krijgt.

Evaluatie

‘De perverse prikkel tot lange inschrijvingen in de eerste studie ten behoeve van een tweede studie wordt hierdoor vrijwel weggenomen’, verwacht Zijlstra. Maar los daarvan: het effect van de nieuwe bekostiging wordt in de gaten gehouden en in 2013 geëvalueerd. Mocht er nog steeds een probleem zijn, dan zal dat vanzelf aan de orde komen. [BB/HOP]