Harde aanpak na spiekzaak ASIS

Het gaat om de tweedejaarsstudenten van IBMS. Bij tenminste twee tussentijdse toetsen voor Budgeting is er door diverse studenten gespiekt. De fraude kwam aan het licht toen meerdere ‘eerlijke’ studenten, die wel serieus en hard hadden gestudeerd voor de test, zich beklaagden bij de examencommissie van ASIS. Los van elkaar kwamen er signalen uit diverse bronnen binnen.

Rotte appels

De bronnen zeggen dat er niet alleen simpelweg gespiekt is. Er zouden ook met mobiele telefoons foto’s gemaakt zijn van de tests en doorgestuurd naar andere studenten, omdat de surveillant niet oplette. Verder waren twee groepen die tegelijk dezelfde test hadden moeten maken, opeens ná elkaar gepland, waardoor tussendoor informatie doorgegeven kon worden.

Omdat de spiekers niet op heterdaad betrapt zijn, weet de examencommissie van ASIS niet waar de ‘rotte appels’ precies zitten. Dus moet iedereen, zowel de eerlijke studenten als de spiekers, op herkansing, waarna ze nog altijd wel een tweede kans krijgen om een voldoende te halen voor de tussentijdse toetsen.

Brief

De directie van ASIS heeft een officiële brief uitgedaan naar alle tweedejaarsstudenten IBMS. ‘Spieken is een overtreding die wij hier bij ASIS erg serieus nemen’, stelt directeur Nies Rijnders in de brief. Hij wil niet dat een diploma van Avans door dit kwalijke gedrag minder waard wordt, of dat überhaupt de betrouwbaarheid van een Avans-diploma in gevaar komt.

Bovendien staat de kwaliteit van onderwijs bij ASIS hoog in het vaandel. ‘IBMS is al voor de vierde jaar op rij nummer 1 van Nederland geworden in de Keuzegids Hoger Onderwijs. Wij gaan het niet riskeren deze positie te verliezen door onverantwoordelijk gedrag van een paar studenten’, aldus Rijnders in de brief.

Strenger

De directie zegt ook vanaf nu strengere maatregelen te nemen om spieken in de toekomst te voorkomen bij de tussentijdse toetsen van Budgeting. Er zullen voortaan grotere lokalen gereserveerd worden voor de tests, zodat tafels verder uit elkaar gezet kunnen worden. ASIS gaat extra surveillanten inzetten en er komen meer verschillende versies van de tests. Verder zullen ze niet meer afgenomen worden tijdens de reguliere lesuren van Budgeting, maar apart ingeroosterd worden. [LJ]