Informatica-evenement met vwo-tintje

De havo- en vwo-leerlingen van het Onze Lieve Vrouwelyceum uit Breda, (OLV) die informatica in hun vakkenpakket hebben, kregen dit jaar de kans om hun computerkennis in praktijk te brengen. In groepjes van zes mochten zij, onder begeleiding van minimaal één Avansstudent, een opdracht voor een bedrijf uitvoeren. Wie deze opdracht het beste uitvoerde, won een bioscoopbon en kan zich voor de rest van het jaar de beste programmeur van de school noemen.

Vwo-finale

Voorafgaand aan de finale mochten de negen deelnemende teams de resultaten van hun project presenteren. Uiteindelijk koos de jury, bestaande uit docenten van het OLV en Avans, drie teams die allemaal van het vwo afkomstig waren. Volgens informatica docent op het OLV, Frans van Grieken, gaat het hier om een prachtige comeback. ‘Vorig jaar won een havo-team. Als je ziet wie de finalisten van dit jaar zijn, moet je toegeven dat het vwo hard terug slaat.’

Met dit project hoopt Avans de eindexamenkandidaten enthousiast te maken voor een ICT-studie aan de hogeschool.

Verboden zones en laserdeuren

Uiteindelijk gaat het team van vwo-leerling Ivo Bles er met de winst vandoor. Het project waar zijn groepje zich mee bezig hield, draaide om een toegangssysteem voor Kingsley, een adviesbureau uit Breda. Het bedrijf vroeg de leerlingen om ervoor te zorgen dat werknemers een pasje zouden krijgen dat hun toegang zou geven tot bepaalde gebieden in het gebouw. Het pasje zou er op die manier dus ook voor zorgen dat bepaalde deuren gesloten bleven en dat de baas precies wist hoe laat zijn werknemers bepaalde gebieden betraden.

Twee Informaticastudenten uit Breda, Fabian van Steen en Rein Verberne, hebben de middelbare scholieren geholpen bij het project. De leerlingen zijn zeer te spreken over de Avansstudenten.’Ze zijn regelmatig langsgekomen en hebben ons goed begeleid.’ [IB]