‘Lekker fysiek bezig zijn’

‘Het is fijn om een keer lekker fysiek bezig te zijn met kunstenaars van andere opleidingen. Op het St. Joost werkt bijna niemand zoals ik dat doe’, zegt Tim Hoefnagels, vierdejaarsstudent Beeldende Kunst in Den Bosch. Hij zelf doet mee aan de vijfde ronde van het Leerling/meester project en zal vanaf donderdagavond samen met drie andere studenten en kunstenaar Rob Moonen zijn werk in het Kunstpodium T in Tilburg exposeren. ‘De opkomst bij de vorige exposities was groot, dus ik vertrouw erop dat ook onze expositie een succes wordt.’

Inspirerende academievisites

Aan het begin van het jaar kregen studenten van AKV|St. Joost in Den Bosch te horen dat Avans dit jaar voor het eerst meedoet aan het Leerling/meester project. Tijdens dit project maken groepjes van vier kunststudenten en één kunstenaar om de beurt een expositie. ‘Als je mee wilde doen, moest je een motivatie en wat werk opsturen. Ik denk dat de motivaties doorslaggevend zijn geweest’, aldus Tim.

Toen er bekend was welke studenten waren uitgekozen om mee te doen, gingen de jonge kunstenaars bij elkaar op bezoek. Op alle deelnemende kunstacademies werden presentaties gegeven en aan de hand van deze presentaties werd een groepsindeling gemaakt. ‘Wat ons verbindt is dat we allemaal heel fysiek bezig zijn. We gaan waarschijnlijk ook allemaal met hout werken, dus dat is ook een beetje de rode draad,’ aldus Tim. Het feit dat de groep met hetzelfde materiaal werkt, heeft volgens één van de andere kunstenaars, Jonas Wijtenburg, ook praktische voordelen. ‘Als er iets groots tegen elkaar gelijmd moet worden of iets dergelijks, komt een extra paar handen weleens goed van pas. Ik help Tim natuurlijk ook als dat nodig is’, zegt hij.

Groepsgevoel

De studenten hebben elkaar slechts één keer voordat zij samen aan een expositie gingen werken ontmoet. ‘Gelukkig werd tijdens deze ontmoeting wel duidelijk dat we allemaal een beetje dezelfde ideeën hadden’, zegt Tim. De jonge kunstenaars besloten slechts met een simpel basisidee aan de expositie te beginnen. De dagen voor de expositie gingen zij samen bij het kunstpodium aan de slag.

‘Ook Rob Moonen, de kunstenaar waar wij mee werken, past goed bij onze instelling. Hij vond het prima dat wij hier ter plekke een aantal werken maken en die samen te voegen.’ Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de persoonlijke elementen die de kunstenaars toevoegen bij de uiteindelijk expositie naar voren komen.

De vijfde expositie van Leerling/meester 2011 wordt geopend op 31 maart om 20.00 uur en duurt tot 10 april. Kunstpodium T Tilburg is gevestigd in de Noordstraat op nummer 105. [IB]