‘Niet verschuilen achter vrijheid van onderwijs’

Dat antwoordt staatssecretaris Halbe Zijlstra op vragen van D66. Net als de liberaal-democraten vindt hij dat de ‘vrijheid van onderwijs’ op de inhoud van opleidingen moet slaan, en niet op de financiën. ‘Het gaat immers om belastinggeld’, zegt hij.

Relevante informatie

Zijlstra vindt het ‘niet juist’ dat de declaraties van bestuurders aan openbare universiteiten gewoon opgevraagd kunnen worden met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur, terwijl die van hbo-bestuurders niet vrijgegeven hoeven te worden. Het gaat om ‘relevante informatie waarover verantwoording dient te worden afgelegd’, ook al zijn de hogescholen formeel ‘bijzondere onderwijsinstellingen’.

Of hij de openbaarheid van declaraties gaat afdwingen, laat Zijlstra echter in het midden. Hij belooft alleen te onderzoeken hoe er ‘meer transparantie kan worden bereikt bij het openbaar maken van declaraties’.

In de jaarrekening van hogescholen staat hoeveel onkostenvergoeding een bestuurder heeft gekregen. Zijlstra speculeert dat er misschien verschillende categorieën declaraties in de jaarrekening zouden moeten staan. [BB/HOP]