Oud-student schrijft over gevangenschap

In 400 brieven van mijn moeder schrijft Joseph Oubelkas over de dingen die hij in Marokko meemaakte. Hij doet dit aan de hand van citaten uit de brieven die zijn moeder hem tijdens zijn gevangenschap stuurde. Zijn boek is op 1 februari 2011 uitgekomen, maar staat vanwege de Boekenweek extra in de schijnwerpers. Zo geeft Oubelkas deze week diverse lezingen en is hij zo goed als zeker te gast in het televisieprogramma Pauw & Witteman.

Succesvolle Avansstudent

Oubelkas begon op zijn zestiende aan de studie hogere informatica aan Avans in Breda. Na zijn afstuderen werd hij één van de jongste IT-ingenieurs van Nederland. Hij startte een IT-bedrijf en gebruikte een groot gedeelte van zijn tijd om deze onderneming succesvol te maken. Het beetje tijd dat hij over had, gebruikte hij om voor Zwaardfruit, een groot import- en exportbedrijf te werken.

Uiteindelijk werd hij op 23 december 2004 in Marokko gearresteerd, terwijl hij met een opdracht voor zijn werkgever bezig was. Hij werd veroordeeld wegens drugssmokkel. Later bleek dat de Marokkaanse staat hem geen eerlijk proces had gegeven en dat hij onschuldig was.

Duizenden brieven

Behalve de vierhonderd brieven van zijn moeder kreeg Oubelkas ook duizenden brieven en kaarten van familie, vrienden en onbekenden. Volgens de schrijver waren deze brieven en zijn positieve instelling de reden dat hij zich zo goed door zijn gevangenschap heen geslagen heeft.

Op woensdag 23 maart geeft Oubelkas van 19.30 uur tot 21.30 uur een lezing in Boekwinkel de Geus in Breda. [IB]