Pabo zoekt voorleestalenten

De derdejaars Pabo-studenten van Avans in Breda moeten via Youtube bewijzen dat zij de beste voorlezer van de opleiding zijn. Voor de wedstrijd nemen alle geïnteresseerden een filmpje van zichzelf op waarin zij voorlezen uit een Nederlands cultuurhistorisch boek. De drie beste filmpjes worden gekozen om deel te nemen aan de Avans voorleeswedstrijd op donderdag 17 maart in Breda.

Voorleesavond

Voordat deze voorleestalenten het tegen elkaar opnemen, kunnen zij hun vaardigheden nog een beetje opschroeven bij een workshop voorleestechnieken. Deze workshop wordt gegeven door Irene Bakker van de Stichting Lezen.

De winnaar van de voorleeswedstrijd in Breda, zal op 18 mei de eer van Avans verdedigen bij de nationale voorleeswedstrijd in Utrecht.

De nationale voorleeswedstrijden

De nationale voorleeswedstrijd, die oorspronkelijk alleen voor basisschoolleerlingen georganiseerd werd, verwelkomt dit jaar voor het eerst Pabo-studenten als deelnemers. Dit doen zij omdat kinderen die vaak worden voorgelezen een grotere taalschat hebben en in het algemeen taalvaardiger zijn. Om deze reden is het belangrijk dat de Pabo-studenten nu al een zo groot mogelijke kennis van kinder-  en jeugdliteratuur opdoen. Ook moeten zij leren de kinderen met hun voorleestechnieken voor het verhaal te boeien. [IB]